Leievilkår
Utstyr
Ved skade på utstyr faktureres dette leietaker i henhold til gjeldene priser hos våre produktleverandører med et påslag på 15% for frakt og montering.
Alminnelige leievilkår for leie av utstyr fra Pleieleie AS
1. Formål
Denne avtale regulerer betingelser ved leie av maskiner, utstyr mm. fra Pleieleie AS. Dersom andre betingelser skal gjelde enn de som fremkommer i denne avtalen, skal disse, for å være gyldige, nedtegnes skriftlig og følge som vedlegg til denne avtale.
2. Leieperiode
Leieperioden løper fra den dato leieobjektet leveres til leietakeren og til den dato leieobjektet er hentet av Pleieleie AS, eventuelt transportselskap bestilt av Pleieleie og kvittering for henting er signert.
3. Leieberegning
Leie belastes i samsvar med Pleieleie sin til enhver tid gjeldende utleiepriser. Leieprisene kan revideres uten særskilt varsel i en leieperiode. Leie belastes pr. måned eller andre avtalte, eller anvendelige perioder. Se mer under punktet fakturering.
4. Fremleie
Leietakeren har ikke rett til fremleie eller overdragelse av sine rettigheter etter denne kontrakt, uten Pleieleie sin forutgående skriftlige samtykke. Brukersted/adresse skal oppgis til Pleieleie og leietaker er ikke berettiget til å flytte oppbevaringsadresse for leieobjektet uten samtykke fra Pleieleie AS.
5. Leietakers bruk
Det påligger enhver leietaker/bruker å sette seg inn i leieobjektets bruksområde og faremomenter før det tas i bruk, herunder gjøre seg kjent med og følge evt. brukerveiledninger/sikkerhetsbestemmelser som følger leieobjektet. Leietaker plikter å holde Pleieleie underrettet om hvor leieobjektet oppbevares eller anvendes. Leieobjektet kan bare benyttes til slikt bruk som avtalt, og eventuell flytting til annen adresse/institusjon eller ny bruker, skal umiddelbart meldes til Pleieleie AS.
6. Opplæring
For at Pleieleie skal foreta brukeropplæring kreves det at brukeren som skal ha opplæring er tilstede ved overlevering. Pleieleie sørger da for nødvendig brukeropplæring. Dersom det er nødvendig med opplæring av eksternt pleiepersonell eller andre personer enn brukeren, må dette avtales særskilt ved hvert enkelt leieforhold før utlevering. Leietakeren er ansvarlig for at riktig personale blir opplært i korrekt bruk og daglig vedlikehold. Leietakeren må i så måte også sørge for at riktig personale er tilstede ved overlevering, og har tilstrekkelig tid (frikjøpt) til nødvendig opplæring ved levering (ca 0,5 time). Dette avtales for hvert enkelt produkt. Ved ekstra opplæring vil dette faktureres særskilt pr time ihht prisliste.
7. Bruker
Leieobjektet skal bare brukes av personer som har fått tilstrekkelig opplæring, og har satt seg inn i produktets brukerveiledning. Nye brukere utover de som er avtalt, skal umiddelbart meldes Pleieleie AS uten unødig opphold.
8. Ansvar
- Leietakeren er ansvarlig for feil og skader på objektet som ikke kan knyttes til normal slitasje. Leietakeren plikter, og skal umiddelbart uten unødig opphold melde fra til Pleieleie om eventuelle feil eller skader ved leieobjektet, samt eventuelt risiko for feil og skader.
- Leietakeren er ansvarlig for objektet i perioden hvor leietaker har objektet til sin disposisjon for alle skader pga. brann, tyveri, hærverk eller misbruk.
Leietakeren er ansvarlig for alle skader, ulykker og tap som oppstår i leieperioden, herunder person-, tings- og formueskader, samt følgeskader og indirekte tap som måtte påføres leietakeren, brukeren eller tredjemann i forbindelse med transport, bruk eller plassering av leieobjektet. Pleieleie har ikke ansvar for nevnte skader, med unntak av skader som påføres på grunn av grov uaktsomhet av Pleieleie.
9. Reparasjon
Eventuelle reparasjoner skal utføres av Pleieleie for kundens regning. Pleieleie vil umiddelbart vurdere erstatningsansvar basert på taksering fra produktets leverandører og evt. reparasjon.
10. Ansvarsbegrensning
Pleieleie innestår ikke for at leieobjektet tilfredsstiller leietakerens behov, med mindre dette er spesielt avtalt.
11. Tilbakelevering
Det er leietakerens ansvar at objektet leveres tilbake, komplett med alt tilbehør, i samme stand som når det ble utlevert (unntatt normal slitasje). Manglende tilbehør blir fakturert etter gjeldende prisliste. Ved tilbakelevering av leieobjekt etter leieslutt skal henting av objektet kvitteres for av Pleieleie, eller eventuelt transportselskap bestilt av Pleieleie på to eksemplarer av hentekvitteringen (en til kunden og en til Pleieleie). Dette for at leietaker skal kunne dokumentere at leieobjektet er tilbakelevert, og til hvem. Leietaker anmodes om å arkivere denne kvitteringen i en dertil egnet periode (minimum 3 måneder). Pleieleie forbeholder seg retten til å hente objektet ved passende tidspunkt etter at Leietakeren har avsluttet leieforholdet.
12. Renhold
Leietakeren er alltid ansvarlig for at rengjøring av leieobjektet overholdes i leietakerens bruksperiode i henhold til instruksjoner i opplæringen. Produktet skal før avhenting være rengjort i henhold til instruks ved opplæring og/eller brukerveiledning som medfølger leieobjektet. Rengjøring kan gjøres av Pleieleie AS mot betaling ihht prisliste.
13. Oppbevaring
Leietaker skal sørge for at leieobjektet oppbevares ihht produktspesifikasjon (se bruksanvisning). Leieobjektet skal oppbevares forsvarlig, helst tørt, og så langt mulig beskyttes mot ytre faktorer som vær, vind, tyveri, hærverk osv. Leietakeren forplikter seg til å lagre objektet i henhold til punktene nedenfor frem til avhenting.
14. Fakturering
Leien faktureres 1 gang pr. månedsslutt og/eller når leieforholdet opphører. Pleieleie forbeholder seg også retten til å fakturere periodevis til andre tidspunkter dersom dette skulle være mer hensiktsmessig. Minimum leieperiode er 14 dager.
15. Depositum
Det skal alltid før avlevering av leieobjektet innbetales depositum ihht gjeldene satser. Depositumet tilbakebetales i sin helhet ved endt leieperiode og hvor Pleieleie har mottatt fult oppgjør for leieforholdet, om ikke annet er avtalt.
16. Kreditt
Alle leietakere kan bli kredittvurdert. Fakturabeløpet skal i tilfelle være Pleieleie i hende senest på den dato som i fakturaen angis som forfallsdag. Pleieleie kan når som helst innstille bevilget kreditt, når det foreligger saklig grunn for dette. Ved forsinket betaling påløper lovens forsinkelsesrente, jfr. lov av 17. desember 1976 nr. 100. Pleieleie har rett til å kreve sikkerhet for sitt krav, når det etter hans skjønn anses som nødvendig. Om inkasso innledes, skjer all videre utleie mot kontant betaling.
17. Oppsigelse
Utleieforhold uten bestemt leietid kan av begge parter sies opp skriftlig med avtalt eller minst 10 virkedagers varsel. Oppsigelse skal meldes fra til Pleieleie pr e-post (post@pleieleie.no). Oppsigelsestid er 1 måned, ved leieforhold uten bestemt leietid.
18. Betalingsvilkår
Pleieleie kan når som helst kreve at leietakeren betaler forholdsmessig beløp som depositum, til sikkerhet for betaling og leietakers ansvar forøvrig. Flermånedsavtaler kan faktureres forskuddsvis hver måned, mens 14 dagers leie og 1 måneders leie faktureres etterskuddsvis. Ved sen betaling svares den til enhver tid gjeldende forsinkelsesrente fastsatt i norsk lov. Fakturaer forfaller til betaling 10 dager fra fakturadato med mindre annet er skriftlig avtalt. Reklamasjon på faktura må skje innen 7 dager etter fakturadato. Avtalt depositum eller forskuddsleie må være innbetalt før leieobjektet utleveres. Depositum/ forskuddsleie avregnes mot sluttfaktura.
19. Testet og godkjent
Pleieleie garanterer at leieobjektet er testet og godkjent i henhold til produsentens krav og spesifikasjoner ved levering.
20. Rettighet til leieobjektet
Leieobjektet er til enhver tid eiet av Pleieleie AS. På bakgrunn av dette forbeholder Pleieleie seg retten til å innhente leieobjektet fra leietaker ved uaktsom bruk og/eller mislighold av denne leieavtalen.
21. Heving
Dersom leietakeren ikke betaler leie til avtalt tid, innstiller sine betalinger, begjærer oppbud, slås konkurs, eller innleder akkordforhandlinger, er Pleieleie berettiget til å heve avtalen med øyeblikkelig virkning og til å ta leieobjekt tilbake. Leietakeren er forpliktet til å melde ethvert slikt forhold til Pleieleie umiddelbart. Henting av leieobjektet skjer for leietakers regning. Leietakeren forblir ansvarlig for leiens betaling i ordinær oppsigelsestid eller, ved tidsbestemt utleie, til leieperiodens utløp. Leie som Pleieleie oppnår fra andre etter tilbakelevering e.l. godskrives ikke leietakeren i oppgjøret.
22. Force majeure
Begge parter kan uten ansvar unnlate å oppfylle sine forpliktelser etter denne avtale, såfremt unnlatelsen har sin årsak i forhold som ligger utenfor partenes kontroll, så som arbeidskonflikt, krig, beslutninger av offentlig myndighet og andre forhold som ikke er villet av parten og som vesentlig innvirker på muligheten til å oppfylle avtalen og som dessuten ikke kunne forutses eller med rimelighet unngås av den påberopende part.
23. Tvangsfullbyrdelse
Dersom leien ikke blir betalt, vedtar leietakeren at utlevering kan kreves i medhold av tvangsfullbyrdelsesloven § 13 -2 annet ledd a). Det skal gå frem av varselet etter tvangsfullbyrdelsesloven § 4-18 at utlevering kan unngås dersom leien med renter og kostnader blir betalt før fullbyrdelsen gjennomføres. Likeledes vedtar leietakeren i medhold av tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 annet ledd b) at utlevering kan kreves når leietiden er løpt ut, dersom leie er avtalt for en bestemt tid.
24. Tvist
Tvister som oppstår i forbindelse med leieforholdet skal avgjøres av de alminnelige domstoler ved Pleieleie AS sitt hjemting.
25. Aktsomhet
Det skal til enhver tid utøves aktsomhet, normalt hensyn og bruk av objektet. For å minimere risikoen for skader.